در باره شبکه کنشگری دینی چه می‌‌دانید؟

پس از یک دهه فعالیت دفتر تبلیغات اسلامی در راستای ساماندهی فعالیتهای طلاب در عرصه تبلیغ نوین، در سال 1399 تعدادی از طلاب فعال در فضای مجازی با مطالعه تخصصی آسیب‌ها و یافتن راهکارهای استفاده موثر تبلیغی از فرصت‌های آن در جهت پاسخ به سوالاتی از قبیل اینکه؛ جایگاه روحانیت و مبلغین دینی و نسبتشان با فضای مجازی چیست؟ این نسبت چگونه تعریف شده و به سایر طلاب و فعالان دینی منتقل می‌گردد؟ اگر طلاب و دینداران در همین نسبت تعریف شده فعال شدند چگونه اثر بخشی و اثر سنجی آنان سنجیده خواهد شد؟

در پاسخ به این سوالات
ایده  «زیست بوم کنشگری دینی در فضای مجازی»   مطرح شد

و پس از مطالعات و مشاوره‌ها و مصاحبه‌های علمی و عملی و تاییدیه شورای عالی فضای مجازی دفتر تبلیغات، فاز نخست آن در معاونت فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی با ظرفیت به روزرسانی سامانه‌های اشراق به صورت آزمایشی آغاز شد تا کار به دلایل گوناگون و فرایندهای اداری، عقب نماند.

در این زیست بوم، نسخه واحدی برای فعالیت کنشگر دینی نداریم، بلکه به تعداد استعدادها و ظرفیت‌های هر طلبه و مبلغ دینی، یک نسخه بخصوص در فعالیت در فضای مجازی برای او در نظر گرفته شده است.

فعال شدن در این شبکه به اراده و انگیزه‌های جدی و خود آگاهی فرد بستگی دارد و قرار نیست افراد با جو زدگی‌های گاه و بی‌گاه و مشوق‌های پوچ، چند صباحی بیایند و وقتی تلف کنند و بروند!

این زیست بوم، فعال فرهنگی و طلبه را نقش آفرین در مسیر تقویت جریان‌های دینی و انقلابی می‌خواهد و با دسته بندی هوشمندانه و معرفی افراد به یکدیگر، روابط شبکه را مبتنی بر ایفای نقش مکمل و رفع نیازِ هم افزا نسبت به سایر کنشگران، توسعه می‌دهد.

هویت این شبکه آنجایی کامل می‌شود که با مردمی سازی و توزیع نقش خدمت دهندگی و حمایت گری به تمامی افراد، از تصدی‌گری یک نهاد و سازمان خاص به معنای تمرکز قدرت در آن جلوگیری ‌کند و به گسترش تبادل خدمات و هم افزایی هدفمند پرداخته تا به حداکثر فعال سازی و توانمندی برسد.

نتیجه آزمون‌های پیاپی ما این است که با پذیرش بیش از چهل هزار طلبه و قراردادن آنان در مسیر خود آگاهی و کشف استعداد نقش آفرینی خود، تا کنون و پس از گذشت چند سال از تاسیس معاونت فضای مجازی، هنر و رسانه، قریب به ده هزار صاحب نقش داریم که با ارزیابی و سطح بندی، به هم افزایی و تبادل خدمات تخصصی مشغولند و حالا منتظریم با اضافه شدن شما و با تجمیع ظرفیت‌های ملی، قدرت این شبکه و اثر بخشی آن توسعه پیدا کند. حوزه علمیه و مراکز دینی و فرهنگی باید بتوانند خروجی‌های خود را با دنیای پیش رو و عرصه‌های جدید جایگاه دهند و میان سنت‌ها و معارف دین با پرسش‌های جدیدِ میدان ارتباطات نوین، تعریفی هویت ساز ارائه کنند و مطابق با همان تعریف انضمامی، خلائی را پر کنند که هیچ صنف دیگری از پس آن بر نمی‌آید و نهادهای حوزوی نیز از جمله نهاد مقدسی همچون دفتر تبلیغات اسلامی در مقام راهبری، تنظیم گری و تسهیل گری بنشینند و عاملیت را به خود طلاب و فعالان دینی و فرهنگی واگذار نمایند.

در نتایج بدست آمده از دوساله اخیر، به وضوح کارآمدی و اثر بخشی این زیست بوم قابل مشاهده است. وقتی ارائه خدمت بین خود کنشگران یک فرهنگ می‌گردد، آنها به جای رفت و آمد اداری در نهادهای مختلف، در همان شبکه کنشگران به دنبال حل نیازهای تخصصی خود می‌پردازند و به جای فعالیت فردی، به هم‌افزایی روی می‌آورند و بدون آنکه هویت خود را با هنرمند و فیلم‌ساز و… خلط کنند، هویت انضمامی خود را ساخته، به رسمیت شناخته و در همان جهت حرکت می‌کنند.

داشته‌های امروز ما مجموعه فرایندهایی شبکه‌ای است که هر علاقه‌مندی با ورود به آن، خود آگاهانه در جایگاه تبلیغی جدیدش به هم‌افزایی و حضور موثر در جریان سازی خواهد پرداخت و خروجی آن را نیز خواهد دید.

امروز در اداره کل فضای مجازی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم میدانیم مسیر سختی در پیش داریم، و از تمامی دلسوزان و دغدغه‌مندان دینی می‌خواهیم با پیوستن به این شبکه کنشگری از طریق سامانه اشراق، کمک خود را به ما برسانند، الا و لایحمل هذا العلم الّا اهل البصر و الصّبر.

از نگاه آمار تا این لحظه

مانده تا پایان مهلت ثبت نام

روز
ساعت‌
دقیقه
ثانیه
برند دعوت شده به نمایشگاه
0
برند راه یافته به مرحله انتخاب
0
برند کنشگری دینی بررسی شده
0
نفر فعال در شبکه اشراق
0

ارتباط با دبیرخانه‌ها

تمامی حقوق برای دبیرخانه جشنواره ملی کنشگری دینی در رسانه‌های نوین محفوظ است.

دبیرخانه مرکزی: قم | خ شهدا | معاونت فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی | 02531154056